Kanelbullar

 
Här i veckan så testade jag på att baka en nyttigare variant på kanelbullar. Först blev jag riktigt besviken då det kändes som om att det var en fiberhuskklump men efter ett tag så gillade jag dem allt mer! Det känns liksom som en hederlig bulle fast denna är då utan vitt mjöl och socker! Dock skulle jag vilja få till en bättre kanelkräm innuti. Ska kolla på ett originalrecept på kanelbullar så kanske jag får lite inspiration men i övrigt så är jag riktigt nöjd med dessa godsaker!
 
 
Receptet
Bullar:
4 ägg + 1 gula
0,75 dl xylitol
50 gram smält smör
0,5 dl vatten
0,5 dl kokosmjölk
1 tsk kardemumma
1 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosmjöl
4 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
 
Fyllning:
100 gram mjukt smör
1-1,5 msk kanel
1-2,5 msk xylitol
 
Garnering:
Äggvita
Kokos
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och xylitol fluffigt (gärna i upp till 5 minuter), ha sedan i smält smör, vatten och kokosmjölk. Vispa ihop ordentligt. Rör sedan ihop alla torra ingredienser i en annan bunke och ha sedan ner i äggfluffet. Vispa ihop ordentligt och låt sedan stå och svälla minst 5 minuter. Under tiden kan man blanda ihop fyllningen. Kavla sedan ut degen till en rektangerl mellan två bakplåtspapper, ta av det översta pappret, bred ut smörblandningen på degen (men var försiktig! degen är väldigt kletig/lös och det är lätt att ta sönder den ifall smöret är för hårt). Rulla sedan ihop degen som en rulltårta med hjälp av det undre bakplåtspappret. Skär upp rulltårtan i bitar, lägg i bullformar/muffinsformar, pensla med äggvitan och strö över kokos. 
Ställ in i ugnen ca 12-15 minuter.
 
 
 
Ellen

Låter väldigt spännande :)

Svar: Verkligen värt att testa :)
PeppLollo